Voorbeelden voor workshops rond het thema WO I.
De klas wordt in groepjes verdeeld en elk groepje werkt een workshop uit,
die ze presenteren aan de hele klas. Elke workshop werkt rond een fase
of thema van WO I en is opgebouwd uit 3 delen:
1. Een verhaal als uitgangspunt om de context te illustreren.
2. Een opdracht om informatie rond het thema op te zoeken aan de hand van vragen. Deze informatie verwerken tot een presentatie
3. Een doe-opdracht om het thema te illustreren aan de hand van foto's, kaarten, tekeningen en/of schaalmodellen.
Workshop 1 : Invasie |
Uitgangspunt: | Site 'Reportage over de verwoesting van Leuven'
Site 'De Duitse gruweldaden te Leuven' |
Opdracht: | Wat is het Schlieffenplan? Wat is er allemaal gebeurd bij de invasie in Leuven in augustus 1914? Welke wreedheden werden begaan? Wat is een 'franc-tireur'? |
Doe-opdracht: | Ga op zoek naar monumenten, grafstenen of gedenkplaten die verwijzen naar WO I in je stad/gemeente. Eventueel foto's nemen en/of een fietstocht met iedereen. |
Workshop 2 : Ijzerslag en onderwaterzetting |
Uitgangspunt: | Site 'Modder en water in de Grote Oorlog' |
Opdracht: | Hoe verliep de Ijzerslag? Waarom was het een ongelijke strijd? Wat is er nodig om een gebied onder water te kunnen zetten (vlakte onder zeespiegel, verhogingen, sluizen...)? |
Doe-opdracht: | Leg de werking uit van eb en vloed, sluizen aan de hand van tekeningen. Misschien een eenvoudig schaalmodel maken en demonstreren. |
Workshop 3 : Oorlogspropaganda |
Uitgangspunt: | Site 'Pers en propaganda' |
Opdracht: | Wat is oorlogspropaganda en waartoe werd het gebruikt? Voor welke doelgroepen? Via welke media? Illustreer aan de hand van voorbeelden uit verschillende landen (Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland...). Vertel ook iets over spotprenten en censuur. |
Doe-opdracht: | Maak een propaganda-filmpje tegen de oorlog en voor vrede (vb. met stop-motion techniek, pivot animator). |
Workshop 4 : Loopgravenoorlog |
Uitgangspunt: | Site 'Dagelijks leven in de loopgraven' |
Opdracht: | Waarom was het leven in de loopgraven een hel? Hoe brachten de soldaten de tijd door in de loopgraven? Wat is trench art? Wat is shellshok? Wat gebeurde er met de gewonden? Waar en wanneer was de eerste gasaanval? |
Doe-opdracht: | Teken de opstaande wanden en grond van een loopgraaf op karton en plooi die in een U-vorm. Maak een maquette. |
Workshop 5 : Bezetting |
Uitgangspunt: | Site 'Het leven in het bezette Belgie'
Site 'Kinderen in bezet gebied' |
Opdracht: | Hoe was het leven in bezet gebied? Was ontsnappen mogelijk? Wat is het CRB? Wat is collaboratie? Wat werd er zoal door de Duitsers in beslag genomen? Welke beperkingen werden opgelegd? |
Doe-opdracht: | Ook fotografie werd streng beperkt: enkel beroepsfotografen mochten onder strikte voorwaarden foto's nemen. Ga op zoek naar foto's (van internet), genomen tijdens de Duitse bezetting, en/of documenten (passen, affiches...) en maak er een collage van. |
Workshop 6 : Einde van WO 1 |
Uitgangspunt: | Site 'De razernij voorbij...' |
Opdracht: | Wat was de zware balans aan slachtoffers bij het einde van WO I? Wat werd er ondertekend bij het verdrag van Versailles? Wat waren de gevolgen voor Duitsland? |
Doe-opdracht: | Maak een kaart van Europa voor, tijdens en na WO I en vermeld ook telkens de leiders (monarchie - republiek). |